Chystá se další změna zákona o povinném ručení
Chystá se další změna zákona o povinném ručení
Poslanci se chystají schvalovat další novelu zákona o povinném ručení. Nově by řidiči neměli platit sankční poplatek za nesjednané pojištění.
Důsledkem by byly vyšší náklady pojišťoven a tedy i další zdražení povinného ručení o desítky procent.
Z peněz, které jsou uložené v garančním fondu, jsou totiž hrazeny škody způsobené nepojištěnými vozidly. Pokud by poslanci schválili zrušení
sankční poplatku, musely by pojišťovny odvádět více peněz. Důvodem, proč chtějí poslanci tento poplatek zrušit, je jeho údajná neoprávněnost.
Poslankyně Kristýna Zelienková (ANO) tvrdí, že řidiči jsou trestáni za porušení zákona vícekrát.
Za nesjednané pojištění může být řidič potrestán úředníky obce s rozšířenou působností a zároveň Českou kanceláří pojistitelů v podobě “trestné částky”
do fondu ČKP. Způsobenou škodu musí navíc viník nehody uhradit z vlastní kapsy. Podle Zelienkové je stěžejní úhrada škody poškozeným a to i v případě, kdy nebyl zjištěný viník.
Zrušení sankčního příspěvku však pocítí také poctiví řidiči, kteří povinné ručení řádné platí. Ti budou platit dražší povinné ručení právě kvůli řidičům,
kteří povinné ručení sjednané nemají. Odborníci navíc uvádí, že dojde ke ztrátě schopnosti uzavírat povinné ručení, a narostou počty nepojištěných vozidel i škody jimi způsobené.
Česká asociace pojišťoven uvádí, že ceny povinného ručení dosud klesaly. Poprvé došlo ke zdražení na přelomu letošního roku a to v průměru o deset procent.
Ceny povinného ručení však byly stále nižší oproti roku 2012 a to zhruba o 200 korun. Pokud projde změna zákona a dojde ke zrušení sankčních poplatků,
pak pojišťovny zdraží povinné ručení o dalších 10 procent.
Důvodem současného zdražování však nejsou pouze legislativní změny a zavedení nových odvodů pojišťovnám na zásahy Hasičské záchranné služby a do Fondu zábrany škod,
ale také dlouholetá cenová válka mezi pojišťovnami. Ty se předháněly v nízkých cenách a ceny povinného ručení tak klesly příliš nízko. Zvýšené náklady a změny zákona
se tak společně odrazily na letošním zdražení.
"V příštích pěti letech čekám v souvislosti s vyššími plněními za škody na zdraví postupný růst cen. Může jít o několik desítek procent. Pojišťovny budou daleko více
sledovat informace o vlastníkovi a řidiči vozidla namísto o voze. Objem motoru tak bude hrát stále menší roli. Marže pojišťoven ale kvůli silné konkurenci na trhu
povinného ručení neporostou," říká Karel Veselý, ředitel poradenských služeb pro pojišťovnictví v Deloittu.
Havarijní pojištění je v Česku drahé a sjednané ho má pouze pětina vozidel. V Německu jej přitom má uzavřené téměř 75 procent vozidel. Důvodem jsou právě vysoké ceny.
"Otázkou je, kdy pojišťovny rozetnou začarovaný kruh vysokých cen a malého zájmu o havarijní pojištění. Pak by mohla jeho cena klesnout až o třetinu," tvrdí Veselý.
David Holý, ePojisteni.czPojištěná vozidla evidovaná ČKP
Pojišťovna
Počet pojištěných vozidel k 30.6.2014
Počet pojištěných vozidel k 31.12.2013
Počet pojištěných vozidel k 30.6.2013
Roční přírůstek/ úbytek
Allianz
711 041
681 521
679 479
31 562
Axa
227 757
225 165
221 236
6 521
Česká podnikatelská pojišťovna
1 072 859
1 051 589
1 058 476
14 383
Česká pojišťovna
1 701 025
1 711 025
1 738 491
-37 466
ČSOB
547 828
523 955
518 353
29 475
Generali
533 296
506 190
494 344
38 952
Hasičská vzájemná pojišťovna
59 820
44 408
37 594
22 226
Kooperativa
1 427 427
1 441 754
1 409 828
17 599
Slavia
173 775
171 462
158 095
15 680
Triglav
177 803
189 283
212 235
-34 432
Uniqa
313 367
313 556
304 799
8 568
Wüstenrot
149 415
130 679
116 456
32 959
CELKEM
7 095 413
6 990 587
6 957 395
138 018
Pojišťovny oznamují chystané zdražování až o 10 procent
Havarijní pojištění má sjednané pětina vozidel